Gå til innhold

DIY: Ettermontering av kjørekomputer på E46 (med flere).


Fuzzy
 Share

Anbefalte innlegg

Har spurt litt både her og "der" rundt det å ettermontere kjørekomputer på E46; Utover det at det finnes ett ettermonteringssett til 1300 kr har det vært lite teknisk info å finne.

Jeg har derfor studert skjema og lest den informasjonen jeg har kommet over; og til slutt fikk jeg "gratis" kjørekomputer på min E46.

Her er en oppsummering:

Dersom du har en E46 (gjelder sikkert andre også - men det har jeg ikke prøvd) med automatisk klima har du det som trengs. Dersom du ikke har automatisk klima mangler du ute-temperatur-føler og noen essensielle ledninger.

Som sagt; for de med automatisk klima men uten kjørekomputer - dere trenger kun å bytte blinklys-spaken til en med BC; eller gjøre som meg - sette en trykkbryter mellom jord og "bla-til-neste" signalet inn til instrumentpanelet; dette gjøres med en trykkbryter mellom sort/brun ledning (jord) og gul/rød ledning (bla-til-neste-signalet) som går inn til blinklys-spaken (Det går kun 4 ledninger inn til blinklys-spaken; brun/sort (jord), hvit (blink ene siden), blå (blink andre siden) og gul/rød). Fjernlyset sjalter med at disse ledningene kombineres.

For å komme til ledningene i rattstammen er det bare å ta av plaste-dekslene rundt stammen: Senterpinnen i de to klips-knappene på undersiden av rattstammen presses inn, senterskruen i klipsen på toppen skrues ut og så skiller man toppdekselet fra bunndekselet forsiktig (selve delene er "klipset" sammen - vær forsiktig så går det bra).

Når trykkbryteren er på plass (enten ved å bytte til orginal blinklysbryter for BC eller ved å sette inn nevnte trykk-knapp) trenger BC å aktiviseres; Strandveien Auto AS tar 450 kr for dette. Kan prutes ned dersom man tar det i forbindelse med service skulle jeg tro - jobben går jo stort sett på å få inn bilen og koble til diagnose-utstyret, som likevel gjøres på service.

Min sorte trykkbryter som er innfeldt i rattstammen er meget anonym - ingen sjenanse i det hele tatt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jepp; BC må aktiviseres med BMW's diagnose-utstyr. I Tyskland har jeg lest at dette koster "noen mynter i kaffe-kassa", mens her til lands vet de å ta seg godt betalt for dette. Tar noen få minutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Har spurt litt både her og "der" rundt det å ettermontere kjørekomputer på E46; Utover det at det finnes ett ettermonteringssett til 1300 kr har det vært lite teknisk info å finne.

Jeg har derfor studert skjema og lest den informasjonen jeg har kommet over; og til slutt fikk jeg "gratis" kjørekomputer på min E46.

Her er en oppsummering:

Dersom du har en E46 (gjelder sikkert andre også - men det har jeg ikke ................

Hei! Du har du noen bilder av dette du kan sende meg ? i det heletatt bare BC`en :)Mosling@bedriftsgata.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er det klart:

Man trenger først noen deler: Bryter, litt kabel, ett par "strømtjuver", litt krympestrømpe (dersom man lodder ledningene til bryteren),.

Verktøy: Loddebolt, skrutrekkere, tang, borrmaskin med bor for å lage hull til bryteren...

deler.jpg

Jeg valgte å benytte en sort trykk-knapp for lodding av ledninger; denne blirmeget anonym på rattstammen:

bryter.jpg

bryter2.jpg

Jeg har valgt å bruke en plugg på ledningen mellom orginal-ledningene og bryteren slik at nedre rattstammedeksel kan demonteres senere uten at den blir hengende fast i ledningene til bryteren:

plugg.jpg

Man tar av dekselet rundt rattstammen; skruen i klipsen på toppen skrues ut, pinnene i de to festeklipsene på undersiden trykkes inn og delene skilles forsiktig med ett flatt skrujern.

Deretter monteres bryteren i nedre del slik at den ikke kommer i konflikt med noe på "innsiden" - ledningene har jeg loddet til bryteren og isolert med krympestrømpe:

brytermontert.jpg

For å koble seg på ledningene i bilen bruker jeg strømtjuver; dette er ikke verdens beste måte å koble seg på ledninger på, men rundt rattstammen håper jeg det er så tørt og rent at jeg ikke vil få problemer i ettertid; en ledning kobles til den røde/gule som går til blinklysbryteren, den andre til den brune/sorte. Den hvit og den blå lar jeg være.:

kabling1.jpg

kabling2.jpg

Da er det bare å sette sammen pluggene og montere sammen det hele:

montering.jpg

Og nyte synet av den nye diskrete knappen:

ferdig1.jpg

ferdig2.jpg

og bare vente på å få aktivert BC-funksjonen neste gang du er på ett verksted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Den gir signal til hjernen om å switche funksjon.

Du får kjørecomputer av å ha en knapp tilkoblet og dra til et verksted med riktig elektronisk utstyr for aktivering av BC-funksjonen. Har du ikke aut. klima mangler du et par tempsensorer..

Faderen gjorde forresten nettopp dette på sin E46, men han satte inn original spak med BC-knapp. Det rare der var at klokka forsvant fra dashen da dette ble gjort. Noen som har vært borti det før? OS som solgte ham spaken mente det var noe feil med spaken.. skjedde visst nok ofte.. synes det høres rart ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...