Gå til innhold

DIY - Fjerning av irriterende slark i håndbrekk


Lien
 Share

Anbefalte innlegg

Ble så sinnsykt irritert over den slarken i håndbrekket her om dagen at jeg tenkte jeg skulle lage en DIY på det, siden jeg har hørt om mange med samme problemet.

Først drar du av skinnbelgen rundt håndbrekket og drar ut askebegerne slik at du blottlegger skruene som holder selve "dashbordet" rundt håndbrekket:

DSCN0763.jpg

DSCN0762.jpg

Deretter tar du ut begge askebeger holderne slik at du får blottlagt den siste skruen som sitter under det bakerste askebegeret:

DSCN0761.jpg

Når du får tatt av "dashbordet" skal det se slik ut:

DSCN0753.jpg

Håndbrekketinnretningen sitter i tre skruer. Her er to, mens den siste sitter på fremsiden:

DSCN0754.jpg

DSCN0755.jpg

Så skal du ta ut håndbrekket å ta det med inn i varmen.

Som pilene viser her er det disse naglene som er problemet siden de ikke holder innretningen sammen slik de egentlig skal. Derfor skapes slarken.

DSCN0757.jpg

Så er det på tide med en drill og et 9mm bor som du borrer tvers gjennom disse naglene og trer gjennom en M8 skrue med skive og låsemutter for å klemme innretningen bedre sammen:

DSCN0758.jpg

Deretter er det bare å montere det sammen igjen og samtidig stramme håndbrekket hvis du trenger det.

DSCN0760.jpg

Der er du kvitt slarken og enda en ting som er veldig irriterende :wink:

PS! Gunnar: Du kan sikkert legge denne til på "Gjør det selv" hvis den er "godkjent" for det 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå er håndbrekket helt tight og fint? Har tenkt litt på det slarket av og til, det er irriterende ja. Så nå som jeg ser andre tar affære, føler jeg meg mer tvunget til å fikse det på min også. Så nå løper jeg ned i garasjen og fikser det på min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde da jeg strammet mitt innenfra bilen (og det ble egentlig veldig bra) var at jeg målte hvor langt mutterne var skrudd inn på gjengene og fant forskjellen mellom dem (i mitt tilfelle, 10mm). Deretter satte jeg bilen i en slakk bakke og dro på håndbrekket slik at det bremset bilen betydelig ned. Så slakket jeg mutterne slik at de ble noenlunde løse mens håndbrekket sto oppe, og deretter slapp jeg håndbrekket ned igjen. Den klaringen mellom mutterne og håndbrekket som oppstår da er den slakken du vil bli kvitt. Deretter prøvde jeg meg litt frem slik at håndbrekket begynte å ta etter 3 klikk og så sørget jeg for at det var 10mm mer strammet på den ene siden.

Enkelt og greit, og hvis du merker at det lukter brent etter en liten tur, er det jo bare å slakke mutterne igjen. (ehm.. skjedde med meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...