Gå til innhold

den riktige måten å vinterlagre en bil.. (?)


jonr-
 Share

Anbefalte innlegg

Burde jeg ta ut batteriet mitt og inn i hus under vinterlagringen?

Eller tåler det å stå ute,ubrukt en hel kald vinter?

Bilen blir kun startet 1 gang i uka og gått seg varm.

holder det?

______________________________

EDIT: hva mener ekspertene om følgende?

burde bilen stå HELT i ro hele vinteren?

eller

burde den startes opp for å gå varm på tomgang en gang i blant?

Den kommer til å stå i kald garasje... Det ble billigere enn å stå i varm og ettersom det ikke er så stor forskjell på kald/varm vinterlagring, så sparte jeg de pengene.

Og batteriet sitter vel i bagasjen min? men hvor?? Jeg har ikke sett noe antydning til rom der batteriet kan være..

Noen som vet, så slipper jeg å ringe bmw i morgen.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

og starte bilen en gang i uka tror jeg stt bare ødelegger motoren din enn å ta vare på bilen i vinter'n.

den har best av å ikke bli starter i det hele tatt, kun parkert og hentet igjen.

batteriet hadde jeg tatt ut og tatt det med inn i varmen hele vintern, og event ha lading på det før bilen skal hentes ut igjen før sommern ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og starte bilen en gang i uka tror jeg stt bare ødelegger motoren din enn å ta vare på bilen i vinter'n.

den har best av å ikke bli starter i det hele tatt, kun parkert og hentet igjen.

batteriet hadde jeg tatt ut og tatt det med inn i varmen hele vintern, og event ha lading på det før bilen skal hentes ut igjen før sommern ;)

woaw!! dagens tips #1 :D

flere som støtter denne påstanden??

jeg har hørt den burde startes å gåes helt varm på tomgang iblant.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på, siden bilen min står i en åpen garasje i vinter.(Sånn går det når du blir lappløs :P )

Den skal altså ikke startes?

æ

uffamei. kondolerer:P

vi får vente på svar.

Er kun 1 som har ment at en ikke bør startes hittil.

Selv om han kanskje ga oss fasiten, så er det greit å høre andres synspunkter;)

Får håpe på mange tilbakemeldinger i morgen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde gjort som følger.. Startet og latt den bli varm en gang i måneden, med ac på om du har det. Dette gjøres for å smøre alle simmeringer og o-ringer. Kansje "kjøre" bilen en meter eller to om du har plass, så bremsene ikke gror fast. Batteriet har det best tørt og varmt. Kansje investert i en elektronisk lader som sørger for at batteriet alltid er topp lada uten at det tar skade av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å varme opp en bil og bare stoppe den igjen gjør att bilen/motoren blir sur og varm bil tiltrekker mus og udyr man IKKE vil ha i bilen. så det fraråder jeg...

en motor har heller ikke godt av å bli startet og stoppet så ofte da en motor er laget for å kjøres med, ikke gå på tomgang.

så jeg mener man aldri bør starte opp en bil i løpet av vintern, når den bare skal lagres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Morty. Ikke start bilen med mindre du kan kjøre en tur. Min står hele vinteren uten å røres og starter til våren på 2-3 forsøk på et fulladet batteri som står innomhus hele vinteren. Ikke bare tømmer du batteriet dersom det står i bilen, men kvaliteten forringes også.

Du bør også skifte olje og filter snarest etter du tar bilen ut til våren, men dette vet du sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Morty. Ikke start bilen med mindre du kan kjøre en tur. Min står hele vinteren uten å røres og starter til våren på 2-3 forsøk på et fulladet batteri som står innomhus hele vinteren. Ikke bare tømmer du batteriet dersom det står i bilen, men kvaliteten forringes også.

Du bør også skifte olje og filter snarest etter du tar bilen ut til våren, men dette vet du sikkert :)

det visste jeg ikke. filter og olje blir byttet samme dag som den parkeres til vinterlagring.

må jeg bytte igjen til våren da, mener du/folk ?

æsj-- er så mye å tenke på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg snakket med 4 forskjellige bmw forhandlere/verksteder. Mye forskjellig svar!

Her er ett:

Motoren burde startes å gå varm for at ikke pakninger i motor burde tørke.

han sier dette fordi en bil er lagd for å gå, ikke stå.

lagt opp til det trengs litt smøring.. ettersom motoren driftes.

1 gang i mnd burde den startes.

Ta av minus pol på batteriet, men helst ta av. Et batteri har levetid på 3-5år, så det kan jo godt stå i.. det værste som skjer er at jeg må kjøpe nytt batteri.

OM hjerne/ecu restarter seg og lager masse trøbbel, var for han ukjent.

Jeg vet ikke hvordan dette stiller seg på min bil ettersom ecu er omprogrammert.. ?

bytte oljefilter og olje før bilen taes ibruk igjen?

-ja, om oljen er gammel!

__________________________________________________

Dette svaret fikk jeg fra Konghelle Bil.

Han har meget bred erfaring hva gjelder M biler og attpåtil var han 100% overbevisende.

Han ville vedde penger på at dette her er riktig fremgangsmåte:

Dette gjaldt da en uisolert garasje som holder seg tørr hele vintern.

Bytt kjøleveske!

bytt olje og filter!

Om du ikke har oppheisningsmuligheter, så bytt til felger og dekk "du ikke bryr deg om". Ettersom de kan bli "firkanta".

Kjør så en fin lang tur med bilen RETT før den parkeres!

Parker i gir, sjekk alle vinduer/takluker etc, gå ut, si hadet, grin en skvett, så forlat bilen.

ca etter 2,5 mnd kommer du tilbake og setter batteriet på lading. kjøper en for noen hundre kroner på biltema. Ikke vits å kjøpe en avansert lader. La den lade 1-2 dager, så venter du nye 2,5mnd. Så lader du igjen.

Da er bilen HELT klar til å kjøres uti april/mai da snøen begynner å gå bort.

DETTE VAR IFLG HAN DEN DESIDERT BESTE OG ENESTE RIKTIGE MÅTEN Å VINTERLAGRE EN BIL!

Det er jo så delte meninger på dette feltet, men jeg kommer til å følge hans råd. Samme råd som også er nevnt tidl. i denne tråden.

Dette til tross for at flere "anerkjente" bmw forhandlere mente det motsatt.

Happy winter-lagring folkens :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...