Gå til innhold

DIY - Shortshift E36


John H
 Share

Anbefalte innlegg

Legger ut en DIY til skifting av shortshift..mange som lurer på slikt har eg sett..

Til å begynne med må man jo ta av girkula, belgen og gummibelgen som sitter rundt den orginale girstanga..

DSCF0195.jpg

Etter at dette er tatt bort støter man på en hvit plast "låsering". Denne åpnes ved å snu den 90 grader med klokka, her brukte eg 2 skrujern nedi spor i den for å få godt tak..du kan og bruke en tang..hos meg satt denne skikkelig godt, var nesten redd eg skulle brekke den, men den tåler tydligvis litt..

DSCF0196.jpg

DSCF0202.jpg

Etterpå gikk eg under bilen (er en fordel med grav eller bukk) og løsnet girstanga fra det "staget" som kommer fra girkassen..er ei låseskive som holder den fast..bruk et lite skrujern eller ei tang for å få godt tak..

DSCF0201.jpg

DSCF0200.jpg

Når alt da var løyst er det bare å dra stanga rett opp..

DSCF0209.jpg

Den nye stanga kjøpte eg hos en lokal bmw forhandler og er en girstang fra ZM3 Coupe..den kostet vel ca 480kr med frakt..eg kjøpte ikkje et slikt sett med foringer til de andre "mikkmakket" under der, men det sies at dette kan være en fordel da dette i tillegg er billigt og kanskje bra slitt..

DSCF0194.jpg

Det neste blir da å ta av det staget som kommer fra girkassen, da stanga er så lang i forhold til orginalt at den tar i den "gummiklumpen" som henger rundt flensen på mellomakslingen..delen til høgre på øverste bildet..Staget er festet med ei låseskive lik den på girstanga..en fordel med små hender her da eg sleit noe voldsomt med mine pølsefingrer :oops:

DSCF0201.jpg

Slik ser den ut ferdig bøyd..den må bøyes ut ifra midten og til tupp ca 2 cm..sett først girstanga på plass og kjenn at du går klar mellomakslingen..

DSCF0208.jpg

Nå må bare alt settes på plass igjen, husk å få låseskivene skikkelig på plass..snu den hvite låseskiva 90 grader mot klokka, få gummibelgen godt på plass nedi sporet sitt, trykk på plass belgen og du er klar til å gire kort! :wink:

DSCF0203.jpg

DSCF0210.jpg

Litt dårlige bilder men håper noen er hjelpne med dette skrivet :wink:

Noe du lurer på eller noe eg har glemt så bare si ifra :) er sikkert noe :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Viss du ser på de 2 bildene med gammel og ny girstang, så er den nye girstanga så lang ifra kula og ned at staget ville tatt i mellomakslingen viss det ikkje vart bøyd.. :wink: I og med at den er så lang vil du få veldig kort giring..kjøper en slike e36 shortshifter som blir solgt, så kan det hende du slipper å bøye, da eg ikkje veit om den er så lang som ZM3 Coupe stanga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også bruke den vanlige Z3 stanga. Er jo to typer.

Men hvordan ble det å gire med da? Blir det for tungt å gire eller går det bra?

Ble det noe problem med at Z3M spaken ikke har samme bøyen som den orginale (noe Z3 spaken har)?

Jeg vurderer om jeg skal kjøpe den til Z3 eller Z3M nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikje tungt eller noe sånnt hos meg vertfall..det er vel ingen problem utenom at en må bøye staget da..og viss Z3 stanga har den bøyen som er orginalt, men er like lang som Z3M, så vil eg tro du må bøye staget allikevel da det kommer så langt ned..det er jo lengden fra kula og ned som sier hvor kort giringen blir..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Hagenisse, alle E36 har samme girstang bortsett fra siste versjon av M3. Er utrolig hvor mange deler som er splitter like på alle E36.

Så 328 har akkurat samme som 316-M3.

Vet det står ett sted at Z3 og 328 har samme girspak men det stemmer ikke. Ikke på US modeller heller.

Det er ikje tungt eller noe sånnt hos meg vertfall..det er vel ingen problem utenom at en må bøye staget da..og viss Z3 stanga har den bøyen som er orginalt, men er like lang som Z3M, så vil eg tro du må bøye staget allikevel da det kommer så langt ned..det er jo lengden fra kula og ned som sier hvor kort giringen blir..

De har forskjellig lengde fra kula og ned.

Vanlig Z3 stanga ligger omtrent midt i mellom Z3M og orginal E36.

Utrolig om den ikke blir hard siden den er så lang under kula i forhold til den orginale.

Men girkula (den du holder i når du girer) kommer jo ett litt annet sted siden den spaken ikke har bøyen. Ble ikke det noe problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Hagenisse, alle E36 har samme girstang bortsett fra siste versjon av M3. Er utrolig hvor mange deler som er splitter like på alle E36.

Spesielt utrolig er det vel ikke, men du har helt rett. Merkelig hvor mange steder det er oppgitt at 328/m3 bruker en annen.

Jeg har som sagt z3-spaken i min bil, og det er merkbart forskjell for meg hvor tungt det er å gire. Er ikke noe problem, men man må være litt mer bestemt når man girer. Sammen med forlenget clutch-stopper er dette en modifikasjon man absolutt burde gjøre uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Hagenisse sier er det jo merkbart tungt i forhold til orginalt, men ikkje slik at en bruker masse kraft for å klare å gire..dette er en vane og det var litt unaturligt til å begynne med, men nå er det helt konge..prøvde en kompis sin 318 for en stund siden og for en forskjell..klarer dama mi og gire så klarer sikkert du og :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...