Gå til innhold

DIY-Kontroll av isolasjon/fuktsperre i e39, høyre dør foran


dejavu
 Share

Anbefalte innlegg

Her er det vått,i store deler av fotbrønn høyre side foran, Særlig vått frem mot det nedre hjørnet av døren(foran),men fuktig over det hele. Ingen fuktighet oppover mot hanskerommet z43sp2263sqyfuwwrgku.jpg

Så da tenkte jeg å sjekke isolasjonsmaterialet på baksiden av dørpanelet. Brukte en Haynes guide,men tok like gjerne noen bilder selv underveis.

Koblet først bort strøm,av hensyn til airbag som sitter i døren,tl7olnczttd2av7gvam2.jpg.

Slik ser det altså ut innen man starter...epxh7ysy0p3xzpnu0shd.jpg

Skru ut skruen som sitter inne i lufteventilen på dørpanelet.ahf5szuxam7aqdlnzi9k.jpg

Vipp ut kontrollpanelet for el.vindusheis77gyryj2ulcqmgy6rn10.jpg

Trekk ut bryteren og koble fra ledning2putmdzj0i2lqcsbc185.jpg

Vipp ut deksel bak dørhåndtaket,og skru ut festeskruen.nsqcy66lymzhlc3d6rad.jpg

Her er skruen. Når den er ute, er dørhåndtaket løst 89p48g74n16n65rqqt06.jpg

og selve konsollen kan vris og dermed trekkes gjennom hullet fra baksiden...13e5kydkl5sfaqu0069x.jpg

Deretter bruker man et litt tykt søkerblad, eller som jeg, neglefilen i en Leathermankniv, og arbeider seg rundt langs kanten av dørpanelet. Løsne klipsene ved å bende panelet utover. j6v3pl4z715dosr5b78b.jpg

Husk å trekke ledningen til vindusheisen gjennom panelet. Da er dørpanel løst,og isolasjonsmateriallet kan inspiseres. pgagf1e5meaenak11ogs.jpg

I mitt tilfelle så det forbilledlig tørt ut. Noen løse festekanter i nedre kant foran,men jeg tviler på om vann har kommet inn der. For sikkerhetsskyld gikk jeg over og la noe pl700 lim på de stedene hvor isolasjonen var løs.

Etter dette er det montering i motsatt rekkefølge. NB: Når dørpanelet trekkes ut, så er det et klips ca. midtpå som blir sittende på dørsiden. Dette må man montere på dørpanelet FØR man setter panelet tilbake på plass.

Etter ca. halvannen time var jobben gjort,og regnet begynte å flomme fra grå Stavangerhimmel00kidmsbojdnvo7vomkv.jpg.

Verktøy jeg brukte: Leatherman multiverktøy(alle har èn),stjerneskrujern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fukt under døren hos meg og, og jeg kan se det er et lite brudd i pakningen som går langs døren. Men jeg tviler på at det kan være årsaken til de vannmengdene jeg finner i fotbrønnen. Skjønt gudene vet, vann kan ta uante retninger. Men får prøve å dusje bilen,for og se om det er synlig vanninntrengning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fukt under døren hos meg og, og jeg kan se det er et lite brudd i pakningen som går langs døren. Men jeg tviler på at det kan være årsaken til de vannmengdene jeg finner i fotbrønnen. Skjønt gudene vet, vann kan ta uante retninger. Men får prøve å dusje bilen,for og se om det er synlig vanninntrengning.

Ok, nei i fotbrønnen har jeg ikke vann, det er bare litt der med dørlistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

bra DIY! har nettopp gjort dette på min også. hvis dere skal sjekke om det er fuktsperra, så spyl døra, og godt på vinduet.

når dette er gjort kan du åpne døra, og vist det er fukt på BMW lista som er på bilde 1. så er det nok fuktsperra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Her er det vått,i store deler av fotbrønn høyre side foran, Særlig vått frem mot det nedre hjørnet av døren(foran),men fuktig over det hele. Ingen fuktighet oppover mot hanskerommet z43sp2263sqyfuwwrgku.jpg

Så da tenkte jeg å sjekke isolasjonsmaterialet på baksiden av dørpanelet. Brukte en Haynes guide,men tok like gjerne noen bilder selv underveis.

Koblet først bort strøm,av hensyn til airbag som sitter i døren,tl7olnczttd2av7gvam2.jpg.

Slik ser det altså ut innen man starter...epxh7ysy0p3xzpnu0shd.jpg

Skru ut skruen som sitter inne i lufteventilen på dørpanelet.ahf5szuxam7aqdlnzi9k.jpg

Vipp ut kontrollpanelet for el.vindusheis77gyryj2ulcqmgy6rn10.jpg

Trekk ut bryteren og koble fra ledning2putmdzj0i2lqcsbc185.jpg

Vipp ut deksel bak dørhåndtaket,og skru ut festeskruen.nsqcy66lymzhlc3d6rad.jpg

Her er skruen. Når den er ute, er dørhåndtaket løst 89p48g74n16n65rqqt06.jpg

og selve konsollen kan vris og dermed trekkes gjennom hullet fra baksiden...13e5kydkl5sfaqu0069x.jpg

Deretter bruker man et litt tykt søkerblad, eller som jeg, neglefilen i en Leathermankniv, og arbeider seg rundt langs kanten av dørpanelet. Løsne klipsene ved å bende panelet utover. j6v3pl4z715dosr5b78b.jpg

Husk å trekke ledningen til vindusheisen gjennom panelet. Da er dørpanel løst,og isolasjonsmateriallet kan inspiseres. pgagf1e5meaenak11ogs.jpg

I mitt tilfelle så det forbilledlig tørt ut. Noen løse festekanter i nedre kant foran,men jeg tviler på om vann har kommet inn der. For sikkerhetsskyld gikk jeg over og la noe pl700 lim på de stedene hvor isolasjonen var løs.

Etter dette er det montering i motsatt rekkefølge. NB: Når dørpanelet trekkes ut, så er det et klips ca. midtpå som blir sittende på dørsiden. Dette må man montere på dørpanelet FØR man setter panelet tilbake på plass.

Etter ca. halvannen time var jobben gjort,og regnet begynte å flomme fra grå Stavangerhimmel00kidmsbojdnvo7vomkv.jpg.

Verktøy jeg brukte: Leatherman multiverktøy(alle har èn),stjerneskrujern

Bra DIY, men jeg likte ikke bildet av batteriet ditt :wink: . Plusskabel av? [-X Minuskabel skal alltid av først :lecture:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Kort og godt skal den grå isopor-"platen" være helt forseglet? Har opplevd litt fukt i gulvteppe bak og hvis jeg åpner bakdørene etter vask så renner det ut vann der. Kan det være at jeg bare må av med dørpanel og lime isolasjonen skikkelig på plass? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gabz skrev:

Kort og godt skal den grå isopor-"platen" være helt forseglet? Har opplevd litt fukt i gulvteppe bak og hvis jeg åpner bakdørene etter vask så renner det ut vann der. Kan det være at jeg bare må av med dørpanel og lime isolasjonen skikkelig på plass? 

Korrekt den skal være helt tett eller så kommer det vann inn. Jeg limte igjen med tec7 for og få det helt tett på bunnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en rull med tape, så den kan brukes både foran, bak, under og over. :)

Dersom dampsperren har vært av eller løsnet på vil den ikke feste seg igjen, med mindre man legger på nytt butylbånd. Det skader ikke å ta en kikk bak dørtrekkene. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...