Gå til innhold

E46 Lekkasje gulv bak passasjersete


blankis
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en 318i 2001 (sedan) for en måned siden.

For ca. en uke siden støvsuget jeg den (den var nyvasket når jeg kjøpte den) og la merke til fuktighet på gulvet bak og under passasjersetet.

Jeg tørket det jeg kunne der og da.

Nå i dag sjekket jeg samme sted, og oppdaget at det fremdeles var fuktig på gulvet. Jeg har derfor kontaktet tidligere eier og spurt om han har hatt kjennskap til dette.

Jeg har fjernet passasjersetet og matten slik at jeg får bedre oversikt.

Først tenkte jeg at det var mulig at det var en liten lekkasje i gulvet og at det spruter opp når jeg kjører eller lignende, men det er altfor mye vann her til at dette er mulig, samtidig så ser gulvet tett ut.

Skumgummien som er under matten er veldig fuktig, det renner ihvertfall av den hvis du klemmer den sammen.

Det kan se ut som vannet kommer fra vifteanlegget, da det er fuktig fra denne og bakover på gulvet, og det er vann inni vifteanlegget.

Er det noen som har peiling på hva som forårsaker dette?

Er det mulig at det er en lekkasje i selve klimaanlegget som gjør at det kommer for eksempel regnvann inn?

Det har regnet mye det siste døgnet her, og bilen står ute.

Bilen står nå i en garasje for at den skal tørke helt.

Jeg tenkte så å prøve å la bilen svive i en lenger periode med klimaanlegget på fullt for så og se om det kommer fukt (en intern lekkasje i vifteanlegget, kondensvann fra a/c? eller lignende).

Hvis ikke så regner jeg med at det er regnvann, og må da prøve og finne ut hvor vannet kommer inn.

frmdexlyft3alm767v40.jpg

vqz7xxgt68u50kwv3djc.jpg

Skumgummien som vises her er våt.

05py1dmv0gd9jwtb6hkn.jpg

Et bilde ovenfra, helt til venstre viser de to luftkanalene.

1ryewytlxsp3t543ww8b.jpg

Fra enden av de disse to luftkanalene og bakover i bilen er det fuktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke regnvann, da ville andre ting også vært vått.

(seter, innstegslister, taktrekk etc.)

Jeg tror du har en lekasje i varmeregisteret.

Kjenner du en frostvæskelukt inne i bilen når anlegget går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke regnvann, da ville andre ting også vært vått.

(seter, innstegslister, taktrekk etc.)

Jeg tror du har en lekasje i varmeregisteret.

Kjenner du en frostvæskelukt inne i bilen når anlegget går?

Ja sannsynligvis ville det vært fuktig flere steder hvis det hadde vært regnvann.

Jeg kjenner ikke noe veldig merkbar lukt når anlegget er på, men kanskje en liten antydning.

Bilen står å sviver nå med anlegget på fult, skal sjekke om det har kommet noe fukt i luftkanalene om en liten stund.

Hvis det er lekkasje i varmeregisteret, vil det da være mulig å sjekke frostvæskenivået?

Etter at alt har blitt helt tørt skal jeg også prøve og kjøre bilen når det regner, men med klimaanlegget av for og se om det blir fuktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er lekasje så kjenner du lukta veldig godt.

Det vil da også bli mindre og mindre vann på ekspansjonstanken hvis det er lekasje.

Har du tatt opp teppet foran på passasjersiden og sett om du kan se noen lekasje ifra registeret da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt opp teppet foran på passasjersiden, skal gjøre det i morgen og skriver en oppdatering om jeg finner noe der.

Bilen har stått i 20-30 min nå med a/c på fullt og det er ikke kommet noe fuktighet fra/til luftkanalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan og være at vannet kommer inn fra dørene. Har samme problemet selv. Sjekk i underkant av dørene mellom metallet og dørpanelet. Er det fukt der renner vannet inn fra dørene. Mattene som sitter inni døra som skal hindre lekkasje har sikkert sluppet i nedre kant. Da skal det ingenting til at vannet renner inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem på min Touring, det er som Mr.Stream sier; lekkasje fra døren din.

Enten er det pakkningen på døren eller som det var på min fuktsperren i døren, tykt skumgummi lignende materiale montert bak dørpanelet ditt.

En easy fix! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok også at det er størst mulighet for at lekasjen kommer fra et defekt membrand (fuktsperre) i døra. Hadde samme problemet på min. Ble borte etter at jeg skiftet membrand i døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte BMW på hamar før helga ang min egen bil med samme problem. Ba meg sjekke drenering i dør om det var tett. Var vist noe de var klar over på biler fra samme årgang på 3serie. altså e46.

Riv av dørpanelet. det må jeg å...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan også være dreneringskanalen under AC.. det er en gummipakning under der som kan skli ut..

skjedde med min.. da var det vanndammer på pasasjergulvet faktisk..

måtte ta ut hele midtkonsollen og lirke på plass pakninga med en skrutrekker.. ingen morsom jobb hvis man ikke gidder og ta ut dashen..

får håpe det er døra di:P hehe...

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget at pakningen rundt både passasjerdøren og bakdøren ikke var helt der den skulle.

Har nå åpnet opp hele dørpanelet og lagt pakningen på plass. Håper at det er dette som er årsaken til problemet.

Skal ut å test når jeg får tid.

Takker for mange svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tørket alt helt, har nå bilen stått ute i en del dager, der det blant annet har regnet.

Har oppdaget vann igjen der passasjersetet er.

Har derfor en teori om at det er en lekkasje inn i bilen når det regner.

Min plan videre nå er å sjekke dreneringer, om det er noen som kan være tette. Noen som har peiling på hvor jeg kan begynne :?:

Både fordel og ulemper med at det var vått i bilen nå, ettersom bilen ikke har vært i bruk vil det si at det ikke er klimaanlegget eller varmeregisteret det er feil med.

Men hadde et håp om at problemet skulle løse seg når jeg fikk ordnet pakningen på dørene. Men men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...