Gå til innhold

DIY Montere Midt-Armlene På E36


Tommen86
 Share

Anbefalte innlegg

Heihei godtfolk!

Jeg er sterk motstander av biler uten midt-armlene forran!

I min forrige bil, en E46, var det heller ikke midt-armlene.

Jeg satte derfor inn en armlene, slik at jeg kunne hvile den late høgrearmen min der. Glemte i den sammenheng å slenge ut noe DIY på den jobben. Men nå er det nye muligheter med mitt "nye" prosjekt.

Her har du et bilde av hvor kjedelig det ser ut når det mangler armlene:

85329jvfrsd3aofch19r.jpg

Utstyrsliste:

PH2 Skrutrekker

13mm fastnøkkel eller pipe

Kniv

Trinn 1:

Åpne begge askebegrene ved å trykke lett på dekslene. Dekslene vil så legge seg på høykant ved siden av der man i prinsippet skal riste svidd tobakk av kreft-pinnen. Det neste man gjør er å trykke dekselet nedover slik at bøtta med aske i gjør et lite hopp (*1). Den er da løs, og du kan løfte den ut.

(*1) Her ser du hvordan man løser ut askebegeret:

n58wc3pe0tblv779fmdu.jpg

Her ser du askebegeret på tur ut av holderen:

v3ptoylqctupjlf7q1zc.jpg

Trinn 2:

Nå må man fjerne "posen" rundt handbrekket. Her er det nok delte meininger om hvordan dette skal gjøres, men eg tok i alle fall tak i sidene og presset de sammen (*2). På den måten fikk jeg en finger ned i mellom og fikk dradd den rektangulære rammen opp. Den er festet i hver av kortsidene. Når du har dradd løs rammen "vrenges" posen over hendelen til handbrekket.

(*2) Her ser du hvordan man fjerner posen til handbrekket:

6gcasszid1ksxy1ou3bc.jpg

Trinn 3:

Nå er tiden inne for å finne frem stjernetrekkeren. Mer nøyaktig PH2 for de som lurer på det. Under hver av askebegrene som du fjernet er det to skruer. De skruene lengst fremme på midtkonsollen er av messing, og de under askebegeret for menneskene i baksetet er av plast. De av plast skal ikke skrus helt ut, men det bør være et par gjenger igjen slik at man kan ta tak i skruehodet og trekke opp klipset som skruen er skrudd ned i.

Når de 4 skruene er fjernet kan man løfte ut holderne til askebegrene. Vær forsiktig når du løfter ut holderne slik at du ikke sliter ledningene som går til lyset i askebegrene.

Nå er forhåpentligvis holderne til askebegrene vekke og det ser slik ut:

Bak:

8bg8rrlr6g02t6e0ynh0.jpg

Forran:

0ldx33w7mlnjfrjnzr19.jpg

Nå er det bare en skrue igjen før man kan fjerne midtkonsollen. Den ligger under holderen til askebegeret for de i baksetet. Skru ut den skruen mens du sitter i baksetet, og dra deretter midtkonsollen mot deg og oppover. Når den er løs må du trekke den av handbrekket. Dersom handbrekket ikke går langt nok opp, kan du løse på wirene. Muttrene for å løse på wire ligger lett synlig under handtaket til handbrekken.

Når du har fått vekk midtkonsollen skal det se slik ut:

of808k31o2mknt0v0a05.jpg

Trinn 4:

(*3) Det ligger litt "stoff" i veien for den delen som skal fungere som "hengsle" for midtarmlenet. Kutt bort dette med en skarp kniv.

"Hengsla" til armlenet er stor og klumpete, så braketten for å feste den gamle midtkonsollen må bort (se bildet for nermere forklaring). Mutteren må bli tatt vare på siden den skal brukes igjen for å feste den nye midtkonsollen på sammen måte som den gamle var festet.

(*3) Kutter bort det man ikke har brukt for og fjerner brakett:

9rquzvtksk0v8h27xckx.jpg

j73ki50a87v54js9x537.jpg

Slik skal det se ut når man er ferdig med kniven, og braketten er fjernet:

a6i2nsz7qypjx6o2380y.jpg

Trinn 5:

De to boltene som tilsynelatende holder handbrekket på plass må bort. De skal erstattes med lengre bolter som skal gå igjennom holderen til armlenet. Den tredje bolten skal igjennom hullet som lå under det du tidligere (trinn 3) skar bort. Dersom det hullet er tildekket med butylen skrapes det forsiktig vekk med noe som ikke lager helvete av lakken rundt hullet. Når den er festet trer du ledningen som hører til lyset i askebegeret for baksetepassasjerene igjennom holderen til armlenet som på bildet:

g0ebqzx3r8hu6fqqe850.jpg

Det som gjenstår nå er egentlig å gjøre trinn 1, 2 og 3 baklengs. Etter litt kuking og banning vil du forhåpentligvis oppnå et noenlunde tilfredsstillende resultat:

be068crvim5ghi7sza3z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin guide, har selv dette i bilen. Men jeg tror min bil er noe sær. Akkurat over håndbrekket passer ikke plastramma, slik at den blir liggende oppå håndbrekksensoren og moser den ned. Så da funker bare lyset av og til. Har en 91mod, så kansje det er noe av grunnen. Måtte til med dremel og kutte ut en bit av plastikken for å få den på plass uten å kverke håndbrekklyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Fin guide, har selv dette i bilen. Men jeg tror min bil er noe sær. Akkurat over håndbrekket passer ikke plastramma, slik at den blir liggende oppå håndbrekksensoren og moser den ned. Så da funker bare lyset av og til. Har en 91mod, så kansje det er noe av grunnen. Måtte til med dremel og kutte ut en bit av plastikken for å få den på plass uten å kverke håndbrekklyset.

jeg hadde samma problem, men den håndbrekk sensoren kunne fint flyttes over på andre sida av brekket og da var det ikke noe problem lenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Heihei godtfolk!

Jeg er sterk motstander av biler uten midt-armlene forran!

I min forrige bil, en E46, var det heller ikke midt-armlene.

Jeg satte derfor inn en armlene, slik at jeg kunne hvile den late høgrearmen min der. Glemte i den sammenheng å slenge ut noe DIY på den jobben. Men nå er det nye muligheter med mitt "nye" prosjekt.

nå har jeg satt in armlene i min e36 og jeg fulgte guiden genialt lagd alt stemte. men det som er viktig å få med seg her er at midtkonsolen som tilhører armlene er lengere den er som en ramme som går rundt armlene . der gjore jeg feil hehe måtte tilbakke til selgeren å hente den

hehe.så husk vis mann kjøper brukt å få med midtkonsolen og armlene og askebegeret bakk med 2 deksler hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror e34 bare har midtarmele på stolene orginalt. Så en her på forumet som hadde slik:

Men den tror jeg er uorginal, og jeg finner den desverre ikke på noen nettbutikker :(

armlene.jpg

Eneste jeg har sett som kan være brukbart er denne som er til e30. Men synes den er litt stygg med de brakettene på sia...

armln.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...