Gå til innhold

DIY: Skifte av xenon på E39


Galldrian
 Share

Anbefalte innlegg

Vanskelighets grad: lett

Tid: 10min

Verktøy: Bitskruejern med Torx 20 bit

Deler: 2x Biltema art. 35-474 D2S (E) Xenon lys.

Ene pæra mi begynte å lyse lilla her om dagen :( Så jeg tenkte like så greit jeg kunne lage en liten DIY her mens jeg først skulle skifte.

Det finnes mange forhandlere av Xenon pærer. Jeg gikk for biltema da de er billige og fører den pæren som passer til org. Xenon på E39. De skal også ha samme levetid som de som blir solgt andre steder.

Disse er på 4200K, noen foretrekker 6000K men det er mer en smakssak og hva øynene dine foretrekker en mørk vinterkveld på uopplyst vei.

Det er lurt å skifte begge to ellers kan det fort bli forskjell på farge intensiteten og det ser ikke videre fint ut.

h9md0lrh8ide68dtlq5v.jpg

Identifiser ballasten og skru ut de 3 torx 20 skruene som vist på bildet under

Torx 20 bit

6lp48wysiglmlnk027j2.jpg

d8ona0cymr16ypoqat81.jpg

Når du har fjernet skruene vri lett på ballasten og trekk utover, den skal gå lett av

nl3xxsokwqtg1wk1az9x.jpg

Fjerne pæra forsiktig med å dytte det ene metall klipset litt ut og dra den bort og utover:

3coeul6hwv55vcptnr86.jpg

Sett forsikting inn den nye pæra. Vær varsom og ikke ta direkte på pæra, hold kun på sokkelen, fett fra fingrene dine forværrer levetida drastisk. Merk deg 2 hakk i sidene som matcher to metall pinner i sokkelen

36p2g9418pe1tuoys71d.jpg

Sett på ballasten igjen og skru til skruene. Så er det bare å gjenta prosedyren på den andre pæra.

Så to kjekke før/etter bilder

Før:

93weensq3dqtnvbdwbm8.jpg

Etter:

ygcuhg4wuvenhcjyvboi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...