Gå til innhold

Hjelp! Vibrasjoner i bilen etter trimming/tuning. 320D E92.


COYS
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kjører en 2008 mod BMW 320 Diesel coupe E92 Automat / Steptronic.

Har nettopp tunet bilen til ca. 215-220hk. (Programmert styreenhet, og ikke påmontert noen boks)

Har også skifta enderør til Hartge med doble haler/tuter. (Har satt på hele røret, og tatt vekk den originale bakpotten)

Motor og bil går jevnt, stilt, bra og alt fungerer bra ved tomgang, eller hvis jeg har litt turtall.

Men med en gang jeg ligger foreks i en slakk oppoverbakke, i drive med rundt 1800-2000rpm, og har litt gasspådrag så begynner det å vibrere. Kjennes ut som en lavfrekvent during/risting, og det føles ut som det kommer bakfra.

Det er ganske kraftig, men går raskt over hvis jeg slipper gassen eller drar på litt ekstra. (eller girer ned og får høyere omdreining.)

Kan det være pga enderøret deles i to og skaper en resonans? Kan det være økt turbotrykk etter tuning som skaper "tetting/lugging" i partikkelfilter?

Er litt nervøs.... Noen som har en teori?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sikker på at ikkje eksosen tar borti karosseriet da?

Hvor mener du eksosen skal ta borti karosseriet? Er ganske sikker på at det ikke gjør det. Er bra avstand fra halen til spoiler ihvertfall. Og sånn jeg så røret bli montert, så kan ikke jeg se det skal ta borti noe...?!

Rart det kommer kun ved belastning med ca 2000rpm... og det er en ganske kraftig vibrasjon i hele bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å sjekke iaff ;)

Men eg ville tatt bilen tebake til de som programmerte den og fått de til å sjekke den,er de sikkert villige til.

Trenger jo ikke ha noe med deres programmering å gjøre,men er de service innstilt gjør de kansje det uten omkostninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis problemet startet etter at du tunet bil, hadde jeg gått tilbake dit du fikk det gjort og forhørt meg.

Mener å ha lest om ett tilfelle med en tunet 335i som fikk vibrasjoner, og det gikk vekk etter at trimmingen ble fjernet, men vet ikke hva som egentlig var årsaken.

Har selv slik eksos uten noe ulyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis problemet startet etter at du tunet bil, hadde jeg gått tilbake dit du fikk det gjort og forhørt meg.

Mener å ha lest om ett tilfelle med en tunet 335i som fikk vibrasjoner, og det gikk vekk etter at trimmingen ble fjernet, men vet ikke hva som egentlig var årsaken.

Har selv slik eksos uten noe ulyd.

Oki. Takk for tilbakemelding. Nå er det jo litt forskjell mellom 335i og 320d :) Men som du sier, så kom vibrasjonen etter tuning. Får ringe til firmaet som programmerte bilen, på mandag.

Er det imidlertid andre her som har erfaringer eller tror de vet hva som ha skjedd, ønsker jeg å høre fra dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer info....

Var ute en prøvetur nå, og fant ut at vibrasjonene kun kommer når bilen står i Drive.

Det jeg fant ut:

Drive, ca 100-110km/t, slakk oppoverbakke og ca 2000RPM - kraftig vibrasjon. Gir jeg litt mer gass og kommer over "kneika" eller gearkassa girer ned så forsvinner vibrasjonen.

M6 (6. manuelle gir ved bruk av steptronic), samme fart, bakke og omdreining - ingen vibrasjon.

Merkelig... virker som vibrasjonen kommer når automatkassa ligger akkurat og bikker mellom å holde gearen eller gire ned, rundt 2000rpm. (klarer ikke å forklare det på en bedre måte.)

Anyone???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske rare greier egentlig, men bilen min har akkurat det samme syndromet etter trimming! Fungerer på akkurat samme måte som du beskriver!

Det som kan være greit å bite seg merke i, er at jeg har manuellgir, så det er da en sjanse for at dette ikke har med automatkassa å gjøre.

Før trimming, kjente jeg ikke noe til dette, så det virker som om det er de ekstra kreftene som spiller inn her.

Har vært inne på tanken på hardykobling og/eller mellomakselopplagring, men er ikke sikker, da hardykoblingen ser helt fin ut.

Var innom verksted for andre ting også, og de sa at hardykoblinga faktisk så ny ut. Deres tips, var at eksosen muligens kom borti karosseriet ved pådrag. Dette tviler jeg sterkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan samtidig nevnes at jeg fikk ett verksted til å gå over hele understellet på bilen, for å sjekke/bytte foringer og oppheng som var slitt, pluss at jeg har fått bytta motorfester og clutch.

( Bytta clutch med en gang etter omprogrammering )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Toyota Hiace 2,3 D4D i jobben, og denne er også slik. På lavt turtall, altså mellom 1500 og 2000 rpm, så "vibrerer" den. Har spurt litt rundt omkring, og mange sier at sånn er de bare. Når du trimmer bilen så endrer du jo moment, og ventiltiming blir kanskje litt annerledes. Min teori er at dette er normalt, og at grunnen til at vibrasjonen forsvinner hvis man endrer tilbake til originalprogram er at ingeniørene hos BMW har programmert bilen slik at disse vibrasjonene ikke kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg chippet en E46 320d for noen år siden, og fikk vibrasjoner i bilen ved pådrag etter dette. Var mest fremtredende på lave turtall, med gassen i bunn.

Hos meg var det faktisk clutchen som var problemet...

Byttet denne, og alt ble ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2008 mod E92, gått 22000km....

Skal vel ikke være noe gærnt med hverken automatkassa eller andre ting da.... Og det var null vibrasjoner før trimming.

Hartge lager jo en boks som overstyrer styreenheten, og som koster 24 laken inkl montering. Denne tar ut 209hk. Den kan vel ikke lage vibrasjoner til den prisen? Og hvis den ikke gjør det, er det fordi den (kun) tar ut 209hk? Det er kanskje derfor jeg har vibrasjoner som har tatt ut 41hk mer enn originalt. (som gir 218hk, hvis bilen originalt hadde riktig oppgitt antall hk, som er 177)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...