Gå til innhold

DIY: skifter oppladbar batteri på nøkkel E39 med bilder


mudbug
 Share

Anbefalte innlegg

IKKE SKYLDER PÅ MEG AT DET IKKE VIRKER. ALT DU GJØR ER DIN EGEN RISIKO.

Min nøkkel virker av og til med fjernkontroll. Fjernkontroll virker ikke etter at jeg re-programmer igjen. BMW vil ha 1800 kr :evil: for ny nøkkel. Jeg bestemmer meg for å skjære opp nøkkel. Det er et Panasonic COIN CELL R LITHIUM 2020.

Jeg bestiller batterien gjennom min kompis. (du får kjøpet batterien gjennom næringsforhandler). Du kan kjøpe i USA, men det er 80$ + 5$ for batterien for frakt.Her er linken i Norge.

http://no.rs-online.com/web/search/sear ... &R=0407877

Utstyr :

Clas Olhsen knivsett: 79 kr

Batterien: 30,5 kr.

Silikon (Jeg bruker silikon for det blir lettere å skjære opp igjen)

Loddeutstyr 25 W fra Clas Olhsen

Fremgangsmåte:

Jeg skjærer opp nøkkelen. Jeg kutter forsiktig og passer på at jeg ikke kutter veldig lang inni. Etter at jeg deler i to, lodder jeg ut negativ pol. Jeg bruker nippetange for å brette opp postive pol fra batterien. Jeg setter ny batter og lodder igjen negativ pol. Jeg ruller ut positive pol oppå batterien og lodder igjen.

Jeg re-programmer igjen nøkkelen. Fjernkontroll virker som en skudd :P .Jeg bruker silikon og limer igjen nøkkelen. Jeg bruker total 109,5 kr. Mot 1800 hos BMW.

Håper at dette hjelper for de som har fjerkontroll ikke virker.

7q3dcdlswbhu0wog18z2.jpg

vjc1mvgtihjq4cre9x7u.jpg

5576quu9qgck4ltg5z1e.jpg

hb4fannzkngkkhdrmm5r.jpg

2t2qmpnvlqptr6vjqjac.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går rykte om at disse batteriene lades opp når den står i tenningen!

Er det bare tull, eller gjelder det nyere type?

Jeg ser at nøkkelen er akkurat lik på min 2002mod 320dA 150hk. Risikerer jeg at batteriet dør og evt hvor lenge varer batteriet?

RS

IKKE SKYLDER PÅ MEG AT DET IKKE VIRKER. ALT DU GJØR ER DIN EGEN RISIKO.

Min nøkkel virker av og til med fjernkontroll. Fjernkontroll virker ikke etter at jeg re-programmer igjen. BMW vil ha 1800 kr :evil: for ny nøkkel. Jeg bestemmer meg for å skjære opp nøkkel. Det er et Panasonic COIN CELL R LITHIUM 2020.

Jeg bestiller batterien gjennom min kompis. (du får kjøpet batterien gjennom næringsforhandler). Du kan kjøpe i USA, men det er 80$ + 5$ for batterien for frakt.Her er linken i Norge.

http://no.rs-online.com/web/search/sear ... &R=0407877

Utstyr :

Clas Olhsen knivsett: 79 kr

Batterien: 30,5 kr.

Silikon (Jeg bruker silikon for det blir lettere å skjære opp igjen)

Loddeutstyr 25 W fra Clas Olhsen

Fremgangsmåte:

Jeg skjærer opp nøkkelen. Jeg kutter forsiktig og passer på at jeg ikke kutter veldig lang inni. Etter at jeg deler i to, lodder jeg ut negativ pol. Jeg bruker nippetange for å brette opp postive pol fra batterien. Jeg setter ny batter og lodder igjen negativ pol. Jeg ruller ut positive pol oppå batterien og lodder igjen.

Jeg re-programmer igjen nøkkelen. Fjernkontroll virker som en skudd :P .Jeg bruker silikon og limer igjen nøkkelen. Jeg bruker total 109,5 kr. Mot 1800 hos BMW.

Håper at dette hjelper for de som har fjerkontroll ikke virker.

7q3dcdlswbhu0wog18z2.jpg

vjc1mvgtihjq4cre9x7u.jpg

5576quu9qgck4ltg5z1e.jpg

hb4fannzkngkkhdrmm5r.jpg

2t2qmpnvlqptr6vjqjac.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den nye batterien er oppladbar også. Den vil lade opp gjennom nøkkel i tenningen.

Denne er min reservernøkkel. Den er dødt etter at jeg har ikke kjørt med den i mange år. Jeg hørte at du må kjøre med reservernøkkel engang per måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
Veldig bra DIY!

Det stemmer at batteriet lades når nøkkelen brukes i bilen, derfor bør man bytte om på nøkklene en gang i året.

Men hvordan re-programerer man en nøkkel som man har byttet batteri i?

Her er guiden :wink: for å programmere igjen nøkkelen:

1:Nøkkel i tenning, vri til postisjon II (rett før starter bilen) og ta ut igjen.

2:Hold på "lås opp" knappen, mens en trykker 3 ganger på "LÅS" knappen.

3: Bilen kvitterer med å låse og låse opp igjen!

Gjenta nøkkelen nr. 2 i samme prosess. Prosedyren må vare innen 30 sekunder for alle nøkkelene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra DIY!

Det stemmer at batteriet lades når nøkkelen brukes i bilen, derfor bør man bytte om på nøkklene en gang i året.

Men hvordan re-programerer man en nøkkel som man har byttet batteri i?

Her er guiden :wink: for å programmere igjen nøkkelen:

1:Nøkkel i tenning, vri til postisjon II (rett før starter bilen) og ta ut igjen.

2:Hold på "lås opp" knappen, mens en trykker 3 ganger på "LÅS" knappen.

3: Bilen kvitterer med å låse og låse opp igjen!

Gjenta nøkkelen nr. 2 i samme prosess. Prosedyren må vare innen 30 sekunder for alle nøkkelene.

genialt, skal ut å prøve det i bilen med engang. Har skifta batteri i begge nøkklene men de har aldri fynka på fjernkontroll greiene. Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg lurer også på en ting angående fjernkontrollen på nøkkelen min.

Jeg synes jeg må gå så nært bilen for at fjernkontrollen skal fungere. Det er snakk om bare en 2-3 meter som regel. Det er jo fult holdbart, men lurer på om den egentlig skal ha større rekkevidde?

En ting til. Når jeg låser og låser opp bilen så gjør den ingen signal med lysene. Må man inn på verksted for å få programmert det? Hadde vært greit om den blinka en gang med blinklysa når du låste opp, og tre ganger når du låste igjen, for eksempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Jeg lurer også på en ting angående fjernkontrollen på nøkkelen min.

Jeg synes jeg må gå så nært bilen for at fjernkontrollen skal fungere. Det er snakk om bare en 2-3 meter som regel. Det er jo fult holdbart, men lurer på om den egentlig skal ha større rekkevidde?

En ting til. Når jeg låser og låser opp bilen så gjør den ingen signal med lysene. Må man inn på verksted for å få programmert det? Hadde vært greit om den blinka en gang med blinklysa når du låste opp, og tre ganger når du låste igjen, for eksempel...

Heisann! Jeg har 1998 mod. E39 sedan med fjernstyrt lås. Med denne kan jeg låse opp bilen gjerne ca 8 meter ifra bilen,mulig lengre. Den lyser når den låses opp og igjen med ett blink på alle blinklyktene.

Så anbefaler deg å sjekke denne låsen din. Tror ikke det skal være slik.

Min nøkkel har problemer med å låse bilen etter man har brukt den. Av og til går det,men som regel går det ikke. Travelt og irriterende. Får vel skifte batteri selv.

Fin DIY tråd, men skjønte ikke helt det med lodding av -pol og + pol. Skulle gjerne hatt flere bilder av operasjonen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Ok folkens

Nå nærmer tiden seg for batteribytte...

Sitter å leser rundt om på forskjellige forum men finner ikke et KLART svar på hvilket batteri jeg skal kjøpe...!?

Noen sier V2020 og noen sier V2025 for ikke å snakke om horisontal eller vertikale pinner...!?

Kan Dere gi meg et klart svar på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...